Onterechte BKR notering verwijderen?

Heeft u te horen gekregen dat u een BKR notering op uw naam heeft te staan? Of denkt u dat u een onterechte notering op uw naam heeft gekregen? In dit artikel leest u meer over wat te doen bij een onterechte of verkeerde BKR notering op mijn naam?
Een registratie hoeft niet altijd negatief te zijn. Je kunt al geregistreerd worden wanneer je een telefoon abonnement afsluit. Belangrijk om te vermelden is dat je eerst een klacht in moet dienen bij de kredietverstrekker en daarna pas bij het BKR. BKR kan uw gegevens alleen wijzigen in opdracht van de organisatie die uw gegevens heeft aangemeld.
BKR registratie altijd negatief?
In het register staan alle betalingsverplichtingen die u op kredietovereenkomsten heeft afgesloten, dus niet alleen die waarbij betalingsproblemen zijn ontstaan. De kans is dus groot dat u bij het BKR bekend bent. In het bestand zijn namelijk de gegevens van ruim 9 miljoen consumenten verwerkt. Deze consumenten hebben allemaal een krediet op hun naam staan. Dit kan een lopende of afgeloste financiering zijn, bijvoorbeeld een telefoonabonnement. Ruim 92% van de consumenten in ons bestand staat positief geregistreerd en heeft geen betalingsachterstanden. Deze mensen ondervinden dan ook geen hinder van de BKR notering.
Er zijn verschillende manieren om bezwaar te maken tegen de BKR notering. Ik noem ze hieronder kort.
Neem contact op met uw kredietverlener
Bent je het, na het inzien van uw gegevens, niet eens met de manier waarop u bij BKR staat geregistreerd? Neem dan als eerste contact op met de kredietverlener bij wie u het krediet hebt afgesloten. Dit staat op het overzicht. De kredietverlener heeft namelijk uw kredietovereenkomst bij BKR geregistreerd en kan deze gegevens ook weer (laten) wijzigen. Je schrijft hiervoor een bezwaarbrief naar de kredietverlener (met daarom het waarom u het niet eens bent, de referentie naar de overeenkomst en hoe u klacht opgelost kan worden). Stuur alle relevante documenten in kopie (! bewaar de originelen zelf) mee, zoals contracten en betalingsbewijzen. Om zeker te zijn dat de brief ook ontvangen is verstuur je deze aangetekend met de post. Is de kredietverlener het eens met uw klacht, dan zal deze opdracht geven uw gegevens aan te passen.
Klacht indienen bij Geschillencommissie van BKR
Als de kredietverlener het oneens is met u dan kunt u besluiten uw klacht voor te leggen aan de Geschillencommissie van BKR. Schrijf een brief aan de Geschillencommissie met daarin waar u bezwaar tegen maakt, op welke feiten en bewijzen u uw klacht baseert en waarom de toelichting van de kredietverlener fout is. Stuur de brief die u verzonden heeft aan de kredietverlener, inclusief bijlagen en het antwoord mee naar de geschillencommissie van het BKR.
Meer informatie vindt je op de website van het BKR, in het bijzonder in de brochure ‘oneens met uw registratie’. Daarin vindt u ook een voorbeeldbrief.